skip to Main Content

Buiten Sporten is gezond!

Buiten Sporten is gezond, wist je dat?

Dat sporten en bewegen gezond is, is geen nieuws. In de beweegrichtlijnen wordt geadviseerd minimaal 150 min. per week matig tot intensief te bewegen verspreid over meerdere dagen. En vergeet daarbij de spierversterkende oefeningen niet! Maar wist je dat buiten sporten nog meer voordelen in zich heeft dan binnen sporten? Herfst of winter laat je niet weerhouden om buiten te sporten!

Voordelen van buiten sporten

1. Stress verlagend

Als we sporten maakt ons lichaam endorfine aan (een hormoon waar we ons o.a. gelukkig door voelen). En als we dit buiten doen, werkt dit dubbelop, omdat er meer endorfine wordt aangemaakt onder invloed van daglicht! Dus weg met stress, winterdip en depressieve gevoelens door naar buiten te gaan en te genieten van de frisse buitenlucht. Buiten sporten is gezond!

2. Volhouden!

Als je buiten sport in de natuur houd je sporten langer vol! Zonlicht, natuurlijke omgeving en buitenlucht helpen ons gemotiveerd te blijven en de activiteit te herhalen. Dat is goed nieuws, want om doelen te bereiken is herhaling nodig. Buiten je eigen deur is altijd wat te zien!

3. Weerstand verhogend!

Buiten bewegen in het daglicht/zonlicht zorgt ervoor dat je huid vit. D kan aanmaken. Vit. D is een vitamine die ervoor zorgt dat calcium kan worden opgenomen in het lichaam en dat zorgt voor behoud van stevige botten. En vit. D zorgt voor een goede werking van spieren en ons immuunsysteem. Ons immuunsysteem is van groot belang. Het is ons verdedigingssysteem tegen ziekteverwekkers als, virussen, bacteriën, schimmels, parasieten en andere ongewenste indringers van buitenaf. Als we buiten sporten gaat onze hartfrequentie omhoog en de bloedsomloop word bevordert. En dit helpt om onze witte bloedcellen goed te verspreiden en ongewenste invloeden van buitenaf aan te pakken.

4. Trainen hoe, wanneer en waar jij wilt!

Er zijn geen openingstijden voor de buitenlucht. Je kan gaan sporten wanneer het jou uitkomt. En door gebruik te maken van wat je tegenkomt wordt elke training gevarieerd, dynamisch en uitdagend. Maak gebruik van een bankje, brug voor push ups. Loop je in je eigen woonwijk? Er is altijd ergens een muurtje voor een wall sit. Dus wandel, fiets, skeeler, hardloop, powerwalk, fitness buiten! Wil je niet alleen trainen of heb je een stok achter de deur nodig meld je aan voor een (personal) training op deze pagina.

5. Verbrand meer calorieën!

Buiten sporten zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrand. Dit komt o.a. door externe factoren als tegenwind lopen, kou, warmte en een andere omgeving als duin en bos. Je lichaam moet harder werken dan bij een binnen training. Ook houden mensen die buiten sporten dit vaak langer vol waardoor de training langer is en ja dit levert meer verbranding van calorieën op.

Hoe start ik met buiten sporten?

Overtuigd dat buiten sporten gezond, leuk en super goed is, maar heb je geen idee hoe je verantwoord kunt starten? Kamp je met blessures, heb je overgewicht, is je conditie nog niet wat het wezen moet? Zorg er dan voor dat je, je aansluit bij een laagdrempelige outdoor training, zodat je begeleid aan je doelen kan werken. Is in een groep trainen op dit moment nog niet het juiste voor jou? Ga dan op zoek naar een personal trainer die jou kan motiveren en plezier kan laten beleven aan sporten! Woon je in de Haarlemmermeer, omgeving Hoofddorp, Nieuw-Vennep meld je dan aan voor personal training.

Ilona van Pelt

Ilona van Pelt

Mensen net dat zetje geven waardoor ze wel kunnen veranderen…. dat is voor mij de uitdaging. Dat vind ik zo fijn en inspirerend om te doen. Want je kunt echt veranderen, als je maar de juiste kennis en begeleiding daarin krijgt. Ik kan je daarbij ondersteunen. Met mijn achtergrond in de sport, jarenlange ervaring in de zorg/thuisbegeleiding en een recente studie leefstijlcoaching breng ik jou terug naar de basis! Deskundig, vertrouwd en op een blijvende manier.

Mijn werkwijze als leefstijlcoach in omgeving Nieuw-Vennep en Hoofddorp is heel persoonlijk. Samen kijken we naar waar je nu staat en waar je naartoe wilt, waar je last van hebt, wat je doelen zijn en wat je wilt bereiken, maar ook wat jouw persoonlijke voorkeuren, smaak, valkuilen en behoeftes zijn. Zo kan ik op maat gemaakte begeleiding geven die bij jou past zodat het ook na ons contact makkelijk vol te houden is.

Back To Top